i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Muzyka dawna

"Naïs" Rameau
Il Giardino d'Amore

wt. 8 maja, godz. 19:00

Więcej...

Po prostu... Filharmonia!

Projekt 6: Dziwne kombinacje II

koncerty 16 i 17 maja

Więcej...

Powstało w wolnej Polsce

Orkiestra Filharmonii Narodowej
Maksymiuk / Avdeeva

pt. 25.05, godz. 19:30
sob. 26.05, godz. 18:00

Więcej...

Przesłuchania do OFN


Więcej...

Szymanowski - Warsaw Philharmonic

Nagroda "Fryderyk" 2018

OFN / ChFN / Kaspszyk / Kurzak / Korchak /
Rehlis / Ruciński / Wojnarowski

Więcej...
przejdź do listy

Młodzieńcza podróż po Szkocji w roku 1829 ogromnie zafascynowała Feliksa Mendelssohna, a wrażenie szczególne wywarła na nim wycieczka wokół archipelagu Hebrydów u zachodnich wybrzeży kraju. Koncertowa uwertura (miała nosić tytuł Samotna wyspa, później też – Grota Fingala) to muzyczne echo tej fascynacji i wyjątkowo piękne złożone z wielu dźwiękowych wyobrażeń morskiego żywiołu. Koncert e‑moll tego autora należy do jego ostatnich dzieł i zarazem – do najpopularniejszych utworów całej skrzypcowej literatury. Inspirację stanowiła dlań bliska przyjaźń ze znakomitym solistą i zarazem koncertmistrzem słynnej orkiestry lipskiego Gewandhausu, Ferdinandem Davidem. Już w czerwcu 1838 roku autor pisał do Davida: „Zamierzam skomponować dla Ciebie koncert skrzypcowy najbliższej zimy, chodzi mi po głowie temat w e‑moll i nie daje mi spokoju...”. Jednak koncert nie powstał w zapowiadanym terminie i skrzypek musiał czekać na finał prac aż 7 lat! Mendelssohn zajęty był innymi projektami, chyba też nie czuł się pewnie w tajnikach skrzypcowej faktury, ponadto chciał stworzyć dzieło na miarę nowej epoki, odchodzące w wielu aspektach od klasycznych wzorców. Finał prac nad koncertem przypadł na lato roku 1844,jednak później przez kilka miesięcy Mendelssohn korespondował z Davidem na temat szczegółów partii solowej. Premierę zaplanowano na 13 marca 1845 r., miał nią dyrygować sam autor, jednak z powodu choroby zastąpił go wybitny kompozytor i dyrygent duński współpracujący wówczas z Gewandhausem, Niels Gade.

Para przepięknych Serenad Johannesa Brahmsa powstała w latach 1858-59, współcześnie z I Koncertem fortepianowym d‑moll – były to jego pierwsze dzieła na orkiestrę, swoiste preludium do długo dojrzewającej idei symfonii (Serenady przyjęto dobrze, Koncert – gorzej, co na pewien czas zraziło Brahmsa do tworzenia muzyki symfonicznej). Nawiązują luźno do tradycji klasycznego divertimenta stanowiąc dość rzadki w epoce romantyzmu przykład takiej formy z przeznaczeniem na pełną orkiestrę.

Koncerty
Pokaż minione koncerty
Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2018 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign