i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Muzyka dawna

"Naïs" Rameau
Il Giardino d'Amore

wt. 8 maja, godz. 19:00

Więcej...

Po prostu... Filharmonia!

Projekt 6: Dziwne kombinacje II

koncerty 16 i 17 maja

Więcej...

Powstało w wolnej Polsce

Orkiestra Filharmonii Narodowej
Maksymiuk / Avdeeva

pt. 25.05, godz. 19:30
sob. 26.05, godz. 18:00

Więcej...

Przesłuchania do OFN


Więcej...

Szymanowski - Warsaw Philharmonic

Nagroda "Fryderyk" 2018

OFN / ChFN / Kaspszyk / Kurzak / Korchak /
Rehlis / Ruciński / Wojnarowski

Więcej...
przejdź do listy

Po śmierci J.B. Lully’ego stworzony przez niego gatunek tragedie lyrique na kilka dekad zastygł, a kolejni twórcy głównie powielali uznane za doskonałe wzorce. Najbardziej istotne przemiany przyniosła dopiero twórczość Jeana Philippa Rameau. Istotnym wyróżnikiem jego oper była synteza współczynników tradycyjnej tragédie: recytatywów, ariosi i airs u Rameau tworzących bardziej spójne continuum, całkowicie podporządkowane wyrazowi tekstu. Także konwencjonalne interludia orkiestrowe przeobrażają się we wspaniałe symphonies, ujawniające ogromną maestrię instrumentacyjną. Zachwycająco subtelne, przełamujące dawne konwencje są także kameralne, barwne, silnie zindywidualizowane entrées taneczne, których oczywiście nie mogło zabraknąć we francuskiej operze. Naïs należy do podgatunku francuskiej muzyki teatralnej, także wywodzącej się z tradycji Lully’ego, zwanej – z uwagi na silnie zaakcentowany element taneczny – opéra-ballet. Od pięcioaktowej na ogół tragédie odróżniała ją budowa, na ogół trzyaktowa, a także lżejsza tematyka librett, zaczerpnięta rzadziej z koturnowych historii mitologicznych czy epickich, częściej zaś z poezji pastoralnej (taki wariant określano mianem pastorale héroïque; np. Acis et Galatée Lully’ego). Dzieło Rameau z 1749 r. nosiło podtytuł Opérapour La Paix, powstało bowiem dla uczczenia pokoju akwizgrańskiego kończącego krwawą wojnę o sukcesję austriacką. Libretto opowiadające o miłości Neptuna do tytułowej nimfy, jednej z Najad i jego rywalizacji o nią ze śmiertelnikami (rozstrzygniętej jednak na sposób boski – cudowną, choć nie dla nich, interwencją) daje pretekst do ukazania całej palety najbardziej wyszukanych środków muzyczno-teatralnych i baletowych, które zachwycały arystokratyczną publiczność epoki Ludwika XV.

Koncerty
Pokaż minione koncerty
Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2018 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign